söndag 12 november 2017

Karin: Varför ska jag demonstrera på Flyktingarnas dag?


Varför ska jag demonstrera på Flyktingarnas dag?

Av kärlek, vill jag svara. Och av solidaritet med de utsatta.  Alla dessa sorgsna ansikten, alla detta förtvivlade rop på hjälp, alla dessa ungdomar som har förlorat sitt hopp och inte längre vill leva. Och så några som jag kommit att älska som om de var mina egna barnbarn, ännu inte i akut nöd, men jag ser deras öden i de andras och de andras öden i dem. Det gör ont – så som väl är naturligt för en mormor. 


Detta är vardagen för oss som har engagerat oss för de ensamkommande flyktingungdomarna. Alternativet, att blunda och stänga av vår medmänsklighet, skulle varit ett lindigare val, men omöjligt för oss som lärt känna några av dem.

Allt flera av Sveriges medborgare mals ned av oro inför en katastrof, skapad inte av naturen utan av en regering som hävdar vackra ideal som solidaritet och rättvisa. Jag vill fråga Stefan Löfven och hans ministrar: Vad tänker ni göra för att stoppa detta?

Tänker ni kräva av oss att vi ska avsäga oss vår medmänsklighet och kallsinnigt vända ryggen åt ungdomarna och deras nöd? Beklagar ni att vi alls har engagerat oss i denna självförbrännande verksamhet? Tycker ni att vår hälsa är det pris som Sverige får betala för att – i vems intresse? - bli av med de ungdomar som vi älskar?

Eller har ni modet att göra det enda humana – att stoppa utvisningarna, välkomna ungdomarna in i samhället och låta oss, deras vuxna vänner, slappna av och inte längre behöva frukta för deras liv? 


Karin Fridell Anter, pensionär och god man, Uppsala
Nätverket Stoppa utvisningarna av afghanska ungdomar! 

1 kommentar:

  1. Tack Karin för ditt stora varma hjärta och allt engagemang för dessa utsatta barn 💕

    SvaraRadera