torsdag 30 november 2017

Ingrid Eckerman: Sverige har varit ett humanitärt land

Ingrid Eckerman, initiativtagare till Flyktingarnas dag 2017

Kära alla som står här framför mig!

Jag heter Ingrid Eckerman och jag är initiativtagare till den är manifestationen, Flyktingarnas dag. 
Det var min gamla barndomskamrat Roland von Malmborg som just framförde en låt.
Sverige har varit ett humanitärt land. Raoul Wallenberg, Dag Hammarskjöld, Harald Edelstam och Olof Palme har varit internationella förebilder. De senaste sextio åren har vi har tagit emot flyktingar från en rad olika länder, och det har vi varit stolta över. En stor del av Sveriges befolkning har flyktingbakgrund - allt ifrån barnbarnsbarnen till passagerarna i de vita bussarna 1945 till de nyanländas nyfödda barn.

Jag vill tacka alla er, flyktingar och ättlingar till flyktingar, som på olika sätt bidragit till att bygga upp Sverige. Utan er hade Sverige varit ett mycket mindre och tråkigare land.

Men för två år sedan ändrades Sverige helt. Vi hör nu hemma bland de minst humanitära länderna i Europa. Vi ser konsekvenserna – ungdomar som hellre blir papperslösa i Sverige än reser till länder i krig och elände.

Låt oss gemensamt protestera mot dagens flyktingpolitik! Låt oss tillsammans visa att vi vill ha ett humant Sverige!

Lite information:

-   På torget hittar ni människor med bössor i handen. De samlar in pengar till föreningen Stöttepelaren, en stödförening som ger bidrag till dem som arbetar med papperslösa ungdomar. Stoppa en slant i bössan och ta med er information hem!
-     I kväll är det en svensk-afghansk fest där jag hoppas vi kan ha trevligt alla tillsammans. Biljetterna finns i tältet där borta.
-     I morgon förmiddag finns möjlighet för alla aktivister att träffas och kanske smida planer. Även dessa biljetter finns i tältet.
-     Rör på er! Dansa när det är musik!

Ett filmklipp från manifestationen finns på Youtube. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar