måndag 4 december 2017

Fredrika Gårdfeldt: Vår vapenexport kan kopplas till flyktingströmmar




Fredrika Gårdfeldt, präst i Katarina församling,
Svenska kyrkan och samordnare för Katarinauppropet

Hej allihop och tack för att jag får komma hit på den här mycket viktiga dagen! Tack Ingrid Eckerman och Tack till nätverket ”Stoppa utvisningarna av afghanska ungdomar”, jag har givetvis skrivit under ert upprop! 

Jag heter Fredrika Gårdfeldt och jag är präst i Svenska kyrkan, i Katarina församling här på Södermalm.

Jag är alltså här för att visa på Svenska kyrkans stöd för de unga, jag är här för att berätta att Svenska kyrkan också verkar opinionsbildande för att de unga ska få stanna och att alla utvisningar till farliga länder, som Afghanistan, måste upphöra.

Svenska kyrkan har tillsammans med Rädda barnen framfört i ett brev till migrationsministern och Migrationsverket tre krav för att ensamkommande barn och unga ska få stanna i Sverige:

Dessa tre krav är:

-         Samtliga utvisningar till Afghanistan måste stoppas till dess att uppföljning av genomförda utvisningar har skett.

-         Uppehållstillstånd på grund av särskilt och synnerligen ömmande omständigheter behöver återinföras.

-         Gymnasielagen behöver utvidgas till att gälla fler unga.

Efter kyrkomötet som var nu i veckan så kommer Svenska kyrkan att uppmana regeringen och migrationsverket att stoppa utvisningarna av ensamkommande barn och unga med starka asylskäl samt att stoppa omflyttningarna under asylprövningstiden för ensamkommande barn och unga efter 18-årsdagen.

Jag har även fått den stora äran att tala här idag eftersom jag är samordnare för Katarinauppropet som uppkommit i Katarina församling där jag arbetar.

Katarina församling välkomnade tillsammans med biståndsorganisationen Islamic Relief och Stockholms moské under 2015 cirka 4000 transitflyktingar till natthärbärge i sina lokaler. I Katarina församling startade 2016 samtal om hur Sverige bidrar till krig och hur den svenska vapenexporten kan kopplas till flyktingströmmar.

Den 25 januari i år höll Kerstin Bergeå från Kristna Fredsrörelsen, tidigare ärkebiskop KG Hammar, författaren och aktivisten Olle Sahlström och kyrkoherde Olle Carlsson presskonferens och lanserade www.katarinauppropet.se

Katarinauppropet säger JA till human flyktingpolitik och NEJ till svensk vapenexport!

Räknat per person är Sverige ett av de länder som säljer mest vapen i världen.  Och även om Sverige det senaste året infört nya lagar gällande vapenexporten så är de för otydliga. Fortfarande saknas ett rakt förbud mot diktaturer, krigförande länder och länder som bryter som de mänskliga rättigheterna.

Jag vill också påtala att i Sveriges arbete med FNs Agenda 2030 får Sverige skarp kritik för sin vapenexport i tunga globala hållbarhetsrapporter. Nu är det alltså fakta mer än någonsin: 
Att Sverige bidrar till världens mörkaste fasor genom att exportera vapen och driva människor på flykt.

Katarinauppropet som jag företräder menar att FN:s Agenda 2030 aldrig kommer att kunna uppnås om vi inte tar fredsfrågan på allvar och avrustar. Viktigt att Sverige skriver på FN:s förbud mot kärnvapen och slutar att exportera vapen!

Katarinauppropet springer ur en kristen kontext men vi vill beröra alla människor i hela samhället. Stockholms moské har skrivit under vårt upprop. Jag hoppas även att du som lyssnar vill skriva på på vår hemsida och gilla oss på Facebook.

Vi människor vi hör ihop med varandra, oavsett härkomst eller religion, och vi har ansvar för varandra och den här planeten!

När jag ändå står här inför er så vill jag slutligen också passa på att informera om möjligheten till att bli fadderhem för en ung ensamkommande nu i vinter. Stadsmissionen samarbetar med Stockholms stad i frågan och söker alltså fadderhem. Situationen är akut! Läs gärna mer om detta på Stadsmissionens hemsida.

JA TILL HUMAN FLYKTINGPOLITIK, LÅT DE UNGA STANNA och
NEJ TILL SVENSK VAPENEXPORT!

TACK för mig
















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar